«Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,
Διανύω ήδη τον 82ο χρόνο της ζωής μου. Γόνος εμποροκαπετανέων, πέρασα τα παιδικά και εφηβικά μου χρόνια ξεκινώντας σαν μούτσος στα καράβια που καπετάνευε ο πατέρας μου. Στη σταδιοδρομία μου στο Πολεμικό Ναυτικό κυβέρνησα κάθε τύπο πολεμικού πλοίου. Κατά τη αυτοεξορία μου, μετά την «ανταρσία» του ΒΕΛΟΣ, ταξίδεψα ως καπετάνιος πετρελαιοφόρων πλοίων. Ευτύχησα να είμαι αρχηγός του ΓΕΝ για πέντε χρόνια, υπηρεσιακός Υπουργός Ναυτιλίας επί των Υπηρεσιακής και Οικουμενικής κυβερνήσεων και Πρόεδρος του Ελληνικού Νηογνώμονα για 12 χρόνια.
Η θαλασσινή ζωή μου είναι γεμάτη εμπειρίες και φιλίες ζωής με πλήθος θαλασσινών, από απλούς ναυτικούς, καπετανέους και εφοπλιστές. Δίδαξα τη θαλασσινή επιστήμη σε πολλούς και διδάχτηκα από πολλούς. Έζησα από κοντά τα προβλήματα, τον μόχθο και τον αγώνα των εργατών της θάλασσας, διαπίστωσα τη διαχρονική δύναμή της και προσφορά προς την πατρίδα.
Αισθάνομαι λοιπόν την ανάγκη αλλά και την υποχρέωση να σας γνωστοποιήσω την θλίψη και την απορία μου για τα συμβαίνοντα στον τομέα της Ναυτιλίας επί δύο χρόνια τώρα και για τον τρόπο που αντιμετωπίζεται ο ζωτικότερος για την οικονομία μας, αλλά και για την επιβίωση της χώρας, τομέας από τους αρμόδιους για την οργάνωση και λειτουργία του.
Η Θάλασσα είναι η κοιτίδα του ελληνικού πολιτισμού από κάθε άποψη και αυτή ουδέποτε υποδουλώθηκε. Στη θάλασσα διασώθηκε ο ελληνισμός και η πραγματική Δημοκρατία του, η θάλασσα χρηματοδότησε την ανεξαρτησία του, στη θάλασσα πρωταγωνιστεί ακόμα και στη θάλασσα βρίσκεται το μέλλον του.
Ένα σωστά οργανωμένο Υπουργείο Ναυτιλίας έχει για την Ελλάδα την ίδια σημασία/αξία με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Ανάλογης σημασίας είναι και η ανάγκη αναβάθμισης των Σχολών Εμπορικού Ναυτικού και η προώθηση των νέων μας στα ναυτικά επαγγέλματα.
Στη βάση της τεράστιας προσπάθειας για την αναγκαία αναδιάρθρωση του κρατικού μηχανισμού, και ιδίως του τομέα της Ναυτιλίας, εκτιμώντας ως χρέος μου τη συμβολή σ’ αυτήν ενός εκάστου ανάλογα με την εμπειρία του, υποβάλλω τα ακόλουθα προς κρίση και εξέταση:
Από την εμπειρία μου ως Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας στην Οικουμενική και Υπηρεσιακή Κυβέρνηση, αλλά και από τη μακρόχρονη θητεία μου ως Α/ΓΕΝ, διαπίστωσα την ανάγκη ύπαρξης ισχυρού αυτόνομου Υπουργείου αλλά και μεγάλα περιθώρια βελτίωσης της οργάνωσης και λειτουργίας του Λιμενικού Σώματος το οποίο, έτσι όπως έχει εξελιχθεί, αποτελεί υβρίδιο Στρατιωτικού Σώματος, Σώματος Ασφάλειας και Τεχνοκρατών Επιθεωρητών σε μια δαιδαλώδη οργάνωση που διαρκώς διογκώνεται τόσο σε προσωπικό, όσο και σε υλικό υποδομής και κόστος λειτουργίας. Παράπλευρη συνέπεια είναι και η αμηχανία/αρρυθμία στη διοίκηση και έλεγχο του Σώματος αυτού αφού η δραστηριότητά του αφορά σε αρμοδιότητες πολλών Υπουργείων όπως Υπουργείο Οικονομίας. Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.
Δεν επιδέχεται αμφισβήτησης η διαπίστωση ότι είναι αναγκαία η εκ βάθρων επανεξέταση της υπαγωγής, οργάνωσης και λειτουργίας αυτού του Σώματος ώστε:
- Να καταστεί αποτελεσματικότερη η λειτουργία του.
- Να εξοικονομηθούν πόροι που τώρα σπαταλούνται σε αλληλεπικαλυπτόμενες με άλλα όργανα αρμοδιότητες και δράσεις.
- Να εξοικονομηθεί προσωπικό.
Πρότασή μου είναι, στα πλαίσια οργάνωσης και λειτουργίας ενός αποτελεσματικού Υπουργείου Ναυτιλίας, να μελετηθεί σε βάθος αναδιάρθρωση και του ΛΣ όπως:
- Ένταξη του «στρατιωτικού σκέλους» (επιτήρηση συνόρων, πάταξη λαθρεμπορίου και λαθρομετανάστευσης, ειδικές δυνάμεις) στα πρότυπα της Ακτοφυλακής (Coast Guard) όλων των προηγμένων κρατών στο Πολεμικό Ναυτικό ως ξεχωριστή Επιχειρησιακή Διοίκηση. Η ένταξη αυτή και η υπαγωγή του στο ΥΕΘΑ θα εξυπηρετήσει τον κοινό επιχειρησιακό προγραμματισμό και έλεγχο, την καλύτερη κατανομή μέσων και προσωπικού, την κοινή εκπαίδευση στα όπλα (ειδικές δυνάμεις, πυροβόλα, ναυτική τέχνη κλπ) και κοινή υποδομή προμήθειας και συντήρησης του υλικού (πλοία, Ελικόπτερα, αεροσκάφη). Η ανάγκη ελέγχου της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης επιβάλλει την κοινή υποδομή σε προσωπικό και μέσα.
- Διατήρηση Αστυνομίας Λιμένων ανεξάρτητης από την Ακτοφυλακή με αποκλειστικό έργο την τάξη και ασφάλεια λιμένων και τήρηση του ΚΟΚ Θαλάσσης στην παράκτια ζώνη υπαγόμενη στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
- Πλήρης απεμπλοκή του ΛΣ από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας (Επιθεωρήσεις Πλοίων, δρομολόγια, νηολογήσεις κλπ) το γραφειοκρατικό έργο των οποίων μπορεί να αναληφθεί από πολιτικό προσωπικό που πλεονάζει στο Δημόσιο ενώ οι επιθεωρήσεις αναλαμβάνονται ήδη από πιστοποιημένους από την ΕΕ ιδιωτικούς φορείς/νηογνώμονες.
Τα προτεινόμενα θίγουν βεβαίως κατεστημένα συμφέροντα ετών και διαμορφωμένες συμπεριφορές και νοοτροπίες που θα προκαλέσουν έντονες αντιδράσεις ως προς την εφαρμογή τους γι αυτό και επιβάλλεται η προσεκτική προσέγγιση και βαθειά μελέτη από σοβαρούς ανθρώπους ανεξάρτητους από κάθε είδους «δεσμεύσεις» και διαπλοκές. Εκτιμώ, όμως, ότι η εξοικονόμηση προσωπικού και πόρων σε συνδυασμό με την αποτελεσματικότερη επιχειρησιακή λειτουργία επιβάλλει τη μελέτη αυτή για το γενικότερο κοινωνικό όφελος.
Μετά τιμής
Ναύαρχος Ν.Παππάς Π.Ν.
Επίτιμος Αρχηγός Γενικού Επιτελείου Ναυτικού
5 σχόλια:
Κωστή
Είμαι βέβαιος ότι ο άξιος πρωθυπουργός μας θα σκύψει με προσοχή στις προτάσεις του σεβαστού ναυάρχου...
( δεν θέλω να αναπτύξω περαιτέρω τη σκέψη μου .. )
Παπούλης
Μακάρι κι εμείς στα 82 μας να διατηρούμε την καθαρότητα σκέψης του Ν. Παππά. Επι της ουσίας, δεν μπορώ να κρίνω την επιστολή επειδή η ενασχόλησή μου με το υγρό στοιχείο είναι καθαρά ερασιτεχνική.
Αλλά με την αγάπη του ερασιτέχνη, με το μεράκι κάποιου που έχει μεγαλώσει πλάι στη θάλασσα, και διαθέτοντας κοινό νού πώς να διαφωνήσει κανείς με αυτό που γράφει ο Ν. Παππάς;
Ειδικά όταν αναφέρει:
«Ένα σωστά οργανωμένο Υπουργείο Ναυτιλίας έχει για την Ελλάδα την ίδια σημασία/αξία με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Ανάλογης σημασίας είναι και η ανάγκη αναβάθμισης των Σχολών Εμπορικού Ναυτικού και η προώθηση των νέων μας στα ναυτικά επαγγέλματα.»
Τονίζω το «σωστά οργανωμένο» διότι ακριβώς αυτό θα αγνοήσουν αυτοί που είναι αρμόδιοι να το υλοποιήσουν.
Παπούλη..., δεν χρειάζεται... :-)
Λεωνίδα, επί της ουσίας είναι ακριβώς έτσι. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το πάλαι ποτέ Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας είχε "σαπίσει" από ίντριγκες, δολοπλοκίες και διαπλοκέςκαι χρειαζόταν γερό ματσακόνι και "Ηράκλειο" καθαρισμό της κόπρου.
Το δε Λιμενικό Σώμα με αρμοδιότητες από έκδοση άδειας ερασιτεχνικής αλιείας μέχρι φύλαξη των θαλάσσιων συνόρων (με πλοία, Ε/Π και αεροπλάνα και ...ειδικές δυνάμεις) "φουσκώνει" διαρκώς χωρίς υποδομές και χωρίς κεντρικό έλεγχο. Η προοπτική διακήρυξης ΑΟΖ (όποτε) επιβάλλει την "ομογενοποίηση" των μέσων και του προσωπικού που θα εξασφαλίσουν τον έλεγχό της και αυτό το επισημαίνει εγκαίρως ο Ναύαρχος μπας και για μια φορά τουλάχιστον προτρέξουμε του προβλήματος...
Συμφωνώ με όσα αναφέρατε...Αλλά θα ήθελα να μάθω (όχι ότι έχει ιδιαίτερη πρακτική αξία, απλώς για τη σημασιολογία του πράγματος): ο ναύαρχος πήρε έστω μια τυπική απάντηση;
Απ' όσο γνωρίζω, μέχρι τώρα όχι.
Προσωπικά πιστεύω ότι δεν θα πάρει απάντηση γιατί το "σύστημα" εκτός των άλλων είναι και ανάγωγο...
Δημοσίευση σχολίου