15.12.11

2012 Ο ΑΒΕΡΩΦ στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

           Το 2012, η Θεσσαλονίκη θα γιορτάσει τα 100 χρόνια από την απελευθέρωσή της. 
           Το πώς θα γιορτάσει, στο γκρίζο σήμερα και διαφαινόμενο μαύρο αύριο, ανέλαβαν να σχεδιάσουν αρκετές -κατά την ελληνική συνήθεια- επιτροπές. 
Άλλη από την Περιφέρεια, άλλη από τον Δήμο Θεσσαλονίκης και μάλλον αργά κατάλαβαν ότι έπρεπε να συντονιστούν. Έστω και αργά, αυτό έγινε και είναι καλό.
           Μια τέτοια επέτειος δίνει την ευκαιρία επικέντρωσης του ενδιαφέροντος στην πόλη με θετικές συνέπειες γι αυτή όπως την τουριστική προβολή της, την τόνωση της οικονομίας της και την παρηγορητική ανάταση του ηθικού της χειμαζόμενης κοινωνίας της.
           Πολλά και ενδιαφέροντα δρώμενα, πολιτιστικού κυρίως χαρακτήρα, ανακοινώθηκαν μέχρι σήμερα και μπορεί κανείς να ανατρέξει στις ανακοινώσεις των θεσμικών φορέων για να τα πληροφορηθεί.
           Πολλά και ενδιαφέροντα αλλά στα συνηθισμένα -θα έλεγα καθιερωμένα- πλαίσια γιορτασμών.
           Άποψη του γράφοντος είναι ότι η επέτειος αυτή έχει και μια ιστορική συνισταμένη που δεν καλύπτεται από τη μέχρι τώρα σχεδίαση των εκδηλώσεων.    
           Μια ιστορική διάσταση που μπορεί και πρέπει να αναδειχθεί και μπορεί να αποδώσει πολλά οφέλη -οικονομικά και άλλα- στην πόλη πέρα από την ανάδειξη των δράσεων που είχαν σαν αποτέλεσμα την απελευθέρωσή της.
Με βάση αυτήν την άποψη, υιοθετώντας την ιδέα ενός φίλου, προτείναμε από τον Μάιο του 2011 εγγράφως στον ΥΕΘΑ (Ευ.Βενιζέλο) και στον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης, να εξετάσουν τη δυνατότητα παρουσίας στην πόλη του Θωρηκτού ΑΒΕΡΩΦ.
     Η πρότασή μας έγινε επί της λογικής ότι:
1.           Η συμβολή του Ελληνικού Στόλου στην επιτυχή έκβαση των Βαλκανικών Πολέμων και στη συνεπακόλουθη απελευθέρωση όλης της Βόρειας Ελλάδας δεν ήταν μόνο σημαντική. Ήταν καίρια αφού εξασφάλισε την κυριαρχία στο Αιγαίο απελευθερώνοντας τα νησιά του Βόρειου και Ανατολικού Αιγαίου και αποκλείοντας την από θάλασσα μεταφορά εχθρικών ενισχύσεων από τη Μικρά Ασία στο μέτωπο.
2.           Το θωρηκτό ΑΒΕΡΩΦ, η κύρια μονάδα του τότε Στόλου, με τη δράση του δίκαια θεωρείται πλοίο σύμβολο της ελληνικότητας του Αιγαίου.
3.           Στη σημερινή συγκυρία της κοινωνικής κατάθλιψης, συντριβής του ηθικού των πολιτών και επικράτησης της ηττοπάθειας σε όλα τα επίπεδα, είναι χρήσιμη και αναγκαία μια ουσιαστική κίνηση τόνωσης της αυτοπεποίθησης με την υπενθύμιση τόσο των δυνατοτήτων μας διαχρονικά, όσο και των αγώνων που πέτυχαν να κατοχυρώσουν τα σημερινά μας σύνορα και τα απορρέοντα από αυτά εθνικά και οικονομικά κυριαρχικά δικαιώματά μας.
4.           Χωρίς εθνικιστικές εξάρσεις, πολεμολαγνείες και πατριδοκαπηλευτικές κορώνες, μια τέτοια κίνηση (μετακίνηση του ΑΒΕΡΩΦ στη Θεσσαλονίκη), πέρα από την ιστορική του καταξίωση, θα εκπέμψει πολλά μηνύματα σε πολλούς αποδέκτες και θα παράσχει ποικίλα οφέλη στην πόλη και όχι μόνο.
5.            Ο πλους και μόνο του ΑΒΕΡΩΦ στο Αιγαίο στην παρούσα συγκυρία θα δηλώσει προς κάθε ενδιαφερόμενο ότι δεν λησμονούμε την ιστορία και τη θέλησή μας να την ξαναγράψουμε αν χρειαστεί.
6.       Η είσοδος του ΑΒΕΡΩΦ στον Όρμο της Θεσσαλονίκης συνοδευόμενος από κάθε λογής πλεούμενο –και πολεμικά πλοία- και μόνο ως θέαμα θα συγκλονίσει την κοινωνία της Βόρειας Ελλάδας με ανάλογες θετικές επιπτώσεις στο ηθικό των πολιτών.
7.            Η πρόσδεση του πλοίου σε εμφανή θέση της παραλίας της Θεσσαλονίκης και η δυνατότητα επίσκεψής του από το κοινό είναι βέβαιο ότι θα προσελκύσει επισκέπτες από όλη τη Βόρεια Ελλάδα αλλά και τουρίστες από τις γειτονικές χώρες κομίζοντας και οικονομικά οφέλη στην πόλη και στην τουριστική υποδομή της.
-        Η παρουσία του πλοίου κατά τη διάρκεια της ΔΕΘ στην πόλη θα βοηθήσει στην μεγαλύτερη επισκεψιμότητά της.
8       Προφανής είναι και η παιδευτική ωφέλεια από την παρουσία του πλοίου για τη νέα γενιά με την ξενάγηση σχολείων και συλλόγων σ’ αυτό για ανάδειξη της πραγματικής ιστορίας του τόπου.
         Μια τέτοια κίνηση θα συμβάλει και στη διεθνή προβολή της πόλης.

    Από τα ανωτέρω εκτιμούμε ότι η παρουσία του ΑΒΕΡΩΦ στην πόλη μας το 2012 θα είναι πολλαπλώς χρήσιμη κοινωνικά, οικονομικά και πολιτικά με απήχηση τόσο μέσα όσο και έξω από την Ελλάδα. 
    Γνωρίζουμε ότι η πρόταση αυτή αφορά σε ένα δύσκολο εγχείρημα -έξω από τα "συνηθισμένα" και ότι θα συναντήσει αντιδράσεις.    
    Προϋποθέσεις για την πραγματοποίησή της είναι η πολιτική βούληση και η με βάση αυτή επίλυση τεχνικών προβλημάτων και αντιμετώπιση αντιδράσεων/προφάσεων για απόρριψη της κίνησης. 
           Βασική παράμετρος είναι το κόστος μιας τέτοιας κίνησης που μπορεί όμως να αναληφθεί από εφοπλιστικές χορηγίες και προβολή των χορηγών μιας τέτοιας ιστορικής κίνησης. 
        Βασικότερη όμως παράμετρος είναι ο εθισμός στη διαχείριση της ομιχλώδους καθημερινότητάς μας που βολεύει τους διαχειριστές ενός συστήματος να βαδίζει σημειωτόν χωρίς να διακινδυνεύει ένα βήμα προς τα εμπρός. Ενα βήμα δύσκολο, ένα βήμα με ρίσκο, ένα βήμα που θα φέρει κάτι θετικότερο που δεν μετριέται μόνο σε χρήμα και πολιτικό κέρδος.
        Κάτι σαν το βήμα του Κουντουριώτη ρε γαμώ το.

        Μάθαμε βεβαίως ότι ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης έχει υιοθετήσει την πρόταση και σχεδιάζει να τη θέσει στους πολιτικούς αρμόδιους. Εμείς περιμένουμε να το κάνει και είμαστε έτοιμοι να συνεισφέρουμε γνώσεις και εμπειρία για να πάμε αυτό το βήμα παραπέρα.
        Εκτιμούμε όμως ότι θα βοηθήσει τα μέγιστα η υιοθέτηση του αιτήματος από όλους τους φορείς του συνόλου της Βορείου Ελλάδος και η ανάδειξή του από όλα τα ηλεκτρονικά και έντυπα Μέσα. 
        Η "αναμετάδοση" του αιτήματος και από τα Βορειοελλαδικά μπλογκς, σε διαρκή έκθεσή του, θα δώσει άλλη διάσταση στο θέμα και θα πιέσει για την λήψη της πολιτικής απόφασης.
2.  
                                                         

8 σχόλια:

λ:ηρ είπε...

Προσυπογράφω. Μπορεί να ρυμουλκηθεί το πλοίο ως τον Θερμαϊκό και να ξαναρυμουλκηθει πίσω στο Φάληρο δίχως να υποστει ζημιές ή περαιτέρω κόπωση; Είχα την εντύπωση πως έχει «κάτσει» στη λάσπη του Φλοίσβου.

Κωστής Γκορτζής είπε...

Παραμπορεί. Εκεί που είναι δεν έχει κάτσει. Είναι προγραμματισμένη μετακίνησή του σε δεξαμενή ναυπηγείου (μάλλον Σύρου) για καθαρισμό υφάλων αλλά έχει καθυστερήσει επειδή πρέπει να εκβαθυνθεί "κανάλι" για να βγεί από τον Φλοίσβο λόγω προσχώσεων...
Αυτό δεν εμποδίζει την υλοποίηση του εγχειρήματος ΑΝ υπάρξει πολιτική απόφαση...
Γειά σου ωρε Λεωνίδα!

Georgiadis Georgios είπε...

Μερικές παιδικές ερωτήσεις από μένα τον αδαή:
1) Μπορεί να κινηθεί με ίδιες δυνάμεις? Σε τι κατάσταση βρίσκονται οι κινητήρες του?
2) Οι επισκευές που έχει υποβληθεί κατά καιρούς έχουν απαλείψει όλα τα σημάδια φθοράς του?
3) Ως προς τον παράγοντα κόπωση υλικού υπάρχει θέμα?
Πάντως θυμάμαι το 1997 ενόψει πολιτιστικής που είχαν φέρει την τριήρη που είναι δίπλα στο Αβέρωφ και το Βέλος, καθώς και ένα "φορτηγό - οχηματαγωγό" (που μεταφέρει άρματα - δεν ξέρω ακριβώς την ορολογία).
Γειά σου καπετάνιε!

Georgiadis Georgios είπε...

Μερικές παιδικές ερωτήσεις από μένα τον αδαή:
1) Μπορεί να κινηθεί με ίδιες δυνάμεις? Σε τι κατάσταση βρίσκονται οι κινητήρες του?
2) Οι επισκευές που έχει υποβληθεί κατά καιρούς έχουν απαλείψει όλα τα σημάδια φθοράς του?
3) Ως προς τον παράγοντα κόπωση υλικού υπάρχει θέμα?
Πάντως θυμάμαι το 1997 ενόψει πολιτιστικής που είχαν φέρει την τριήρη που είναι δίπλα στο Αβέρωφ και το Βέλος, καθώς και ένα "φορτηγό - οχηματαγωγό" (που μεταφέρει άρματα - δεν ξέρω ακριβώς την ορολογία).
Γειά σου καπετάνιε!

Κωστής Γκορτζής είπε...

1) Όχι, δεν μπορεί
2) Όχι δεν έχουν απαλειφθεί όλα τα σημάδια της φθοράς του. Συνεχίζεται τμηματικά η αναπαλαίωσή του.
3)Δεν υπάρχει θέμα. Τα ύφαλα συντηρούνται κανονικά και περιοδικά.
4) Σωστά θυμάσαι για την τριήρη. "Ξεσκιστήκαμε" και τότε να πείσουμε το "σύστημα" να τη στείλει και να ξεπεράσουμε προφάσεις του για δήθεν ρίσκο κατά τη μεταφορά, κίνδυνο διάλυσής της και άλλα άγρια...
Γειά σου Γιώργαρε!

σχολιαστης είπε...

Δύσκολα τους βάζεις. Εδώ δε μπορούν να μοιράσουν δυο γαιδάρων άχυρα.

Επι της ουσίας, η πρότασή σου μου φαίνεται σωστότατη.

Ανώνυμος είπε...

Καπετάνιε,θαυμάσια ή ιδέα σου.
Ξέχασε όμως τούς κυβερνητικούς,αυτοί
κόβουν,γιά οικονομία καί τίς παρελά--
σεις´
Βρές καπεταναίους-εφοπλιστές,αυτοί θά
σέ καταλάβουν μόνο καί θά βοηθήσουν.
ΠΡΟΧΩΡΑ....

TonyV είπε...

Μπράβο κε Ναύαρχε. Εξαιρετική ιδέα, εφαρμόσημη και οχι ιδιαίτερα δαπανηρή όσο αφορά τη ρυμούλκηση προς Θεσ/νίκη.Το κόστος περίπου(πήγαινε -έλα) είναι της τάξεως των 45.000Ε και δεν είναι δυσβάσταχτο για χορηγία από κάποια ναυτιλιακή -και οχι μόνο- εταιρεία.
Ουτε το μέγεθος του ΑΒΕΡΩΦ δημιουργεί πρόβλημα στη ρυμούλκηση. Οι 10.000 τόνοι είναι παιχνιδάκι πλέον για τα ρυμουλκά μας.Καλή επιτυχία !!